Friday, January 1, 2010


AlhamdulIllah diucap keatas ilahi dan selawat keatas Nabi Muhammad S.A.W. Memang sudah menjadi lumrah kehidupan manusia bahawa yang hidup itu pasti akan mati. Allah S.W.T juga berfirman didalam kitab-Nya yang mulia bahawa sesungguhnya setiap yang bernyawa pasti merasai mati.

Sepanjang ari nie ak rase sedih memanjang teringatkan adik aku yag telah meninggalkn bumi nie bulan 4 lepas. Aku pun tak tahu kenapa tiba2 je aku teringatkan arwah. Selalunya kalau aku teringatkan arwah tak de laa sampai sehari penuh macam nie. kalau teringat pun kadang2 je ingat sekejap lepas tu dah, sambung buat kerja lain. Aku selalu mendoakan dia lepas tiap kali sembahyang dan kadang2 air mata aku mangalir juga tapi aku kene tahan sebab tak nak bagi kawan2 lain nampak.

Dalam doa aku selalu minta kepada-Nya supaya bertemu dengan dia ketika mimpi. Abang aku dapat bertemu ngan arwah di dalam mimpinya semigu selepas dia kembali ke rahmatullah. Didalam mimpinya, dia dapat memeluk arwah dengan erat dan arwah tersenyum. Aku sentiasa meminta supaya ditemukan aku dengan arwah. Akhirnya Alhamdulillah Allah memakbulkan permintaan aku. Aku dapat bertemu dengan arwah yang mana aku dan dia hanya berjalan2 di satu kawasan, kawasan tu aku masih tak dapat nak gambarkan sebab samar2 kurang jelas. Dia ajak aku bermain seolah2 dia sedang bergembira.

Mungkin kata orang mimpi nie mainan tidur tapi bagi aku mimpi arwah nie sangat berharga bagi aku walaupun hanya sekejap je. Aku hanya berjalan2 dengan dia tanpa berkata apa2 pun. Lepas aku bangun tidur terus aku teringat aku tentang mesej yang dikirimkan oleh sepupu aku kepada abang aku:

“alhamdulillah a.anip...klu a.anip nk tau...wktu dh nk dkat subuh de cecair wangi kluar dr hidung arwah dan cecair tu mkin kerap kuar bila nk dekat dimandikan dan dikafankan...alhamdulillah itu tnda meniggal anak soleh a.anip...wktu janazah dmandikan dan bila paklong cium bwat kali trakhir, janazah mngalirkn air mata...entahla a.anip..”

Mesej nie laa yang selalu membuatkan aku menangis. Aku bukan menangis kerana pemergiannya sebab aku redho dengan ketentuhan Ilahi yang menjemput dia dulu dari aku tapi aku menangis kerana dia pergi dalam keadaan yang cukup sempurna bagi aku. Air mata aku mengalir lagi. Dia pergi dalam keadaan mak ayah aku redho dengan pemergiannya seolah2 semua orang merestuinya. Tanda2 nie laa yang selalu buat aku menangis…

Aku terlalu gembira dia pergi dalam keadaan seolah2 pergi dengan aman. Aku juga menangis kerana aku ingin mati sepertinya. Aku tahu bahawa semulia2 mati adalah mati dijalan Allah tapi jika itu aku tak dapat capai, cukup laa hanya sekadar ibu bapa meredhoi dengan pemergian aku. Aku cume mengharap itulah serendah2 mati aku kelak.

Ya Allah beri lah aku kekuatan untuk aku mengharungi ujina2 Mu. Ini adalah sekecil2 ujian yang Engkau berikan kepadaku banyak lagi ujian yang akan mendatang yang aku tidak tahu sebenar manakah ujian yang akan Engkau berikan kepada ku.

Ini hanyalah perasann yang terlintas di haty aku. Ya Allah cucurilah rohnya dan tempatkannya ditempat orang2 yang berman kepada-Mu ..amin..Salam